måndag 5 januari 2015

Jag satt en dag...

... hemma hos en sykamrat och bläddrade i en quilttidning.

Ni vet hur det är - man får massor med idéer när man ser alla vackra arbeten som finns avbildade med mönster.
Men när jag kom hem så var det ett mönster på en enkel nesse som hade fastnat i mitt huvud.
Det gjorde den därför att jag har sytt många av den varianten men den här skiljde sig åt för att den hade en botten och det har inte mina haft.

Alltså måste jag ju prova att göra en sådan och så här blev resultatet:


En lång, quiltad rektangel som har fått en dragkedja...


...men jag gjorde ett veck i botten och så sydde jag ihop den från rätsidan och klädde kanterna med fodertyg.
Då kan den ju stå och det kändes mera praktiskt, tyckte jag.
 Den här har måtten 25x23 cm.


Som jag sa så fick fodertyget även komma igen i kanterna och även vid dragkedjan.
En rolig och lättsydd variant!

Nu lägger jag en liten länk till BambiSyr... Visa och berätta, måndag! här så kanske jag kan inspirera någon.

Det har hunnit bli år 2015 
 så därför vill jag önska er alla en riktigt God fortsättning på det nya
sy-året!  

 

12 kommentarer :

  1. Tack Eva för du vill vara med och INSPIRERA oss på Visa och Berätta måndag samt för din länkning!!Bambikramar

    SvaraRadera
  2. Tumme upp, jättefin!
    så fint det blir när även fodret har fina tyger som återkommer på utsidan.
    ...och du, visst kan du också sticka vantar, Fixade jag två så tror jag absolut att du också fixar det. Tjockt garn och tjocka stickor gör susen ;)
    Kram!

    SvaraRadera
  3. Verkligen fin. Och kul att fodret återkommer på utsidan.

    SvaraRadera
  4. Den blev fin, man tänker på karameller när man ser den!
    God fortsättning på nya året till dig med!
    Kram Heléne

    SvaraRadera
  5. Det var en häftig modell på necessär. Nästan så man blev sugen att sy lite necessärer igen.

    SvaraRadera
  6. Den gillar jag!
    Att kanta på utsidan har jag gjort några gånger och jag tycker att det är läckert!
    Alltid fina tyger hos Dig!
    Kram//Maja

    SvaraRadera
  7. Fräsch och praktisk på samma gång.Gott syår till dig!

    SvaraRadera
  8. Love seeing your zippy bags and pouches. I do love the edging and the size and shape is unique and handy. Happy New Year!

    SvaraRadera
  9. Jättefin necessär i härliga färger och en modell som jag inte hade sett förut!
    Kram

    SvaraRadera
  10. Den ble super! Så smart med den bunnen, og en god ide og sy den sammen på utsidene. :-)

    SvaraRadera
  11. Läcker lösning. Helt nytt för mig. Ska testas!
    Och jag säger också, du har alltid så fina tyger.

    SvaraRadera
  12. Den är bara så jättefin, man blir glad av vackra tyger.

    SvaraRadera